Έρευνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα

Στο πλαίσιο της Θεματικής ενότητας ‘Ενδιαφέρομαι κι Ενεργώ’ και της υποθεματικής ‘Ανθρώπινα Δικαιώματα’ του εργαστηρίου Δεξιοτήτων της Α’ Γυμνασίου οι μαθητές σχεδίασαν και πραγματοποίησαν έρευνα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα υπό την καθοδήγηση της διδάσκουσας του Εργαστηρίου.

Σκοπός της έρευνας

·     Η διερεύνηση του βαθμού ενημερότητας των μαθητών Γυμνασίου σχετικά με την έννοια και την ισχύ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

·     Η διερεύνηση της αντίληψης που έχουν οι μαθητές για τα δικαιώματά τους στο σχολικό τους περιβάλλον και για τον τρόπο άσκησης τους μέσα σε αυτό.

Συμμετέχοντες

Όλοι οι μαθητές του σχολείου πλην των μαθητών της Α’ τάξης.

Ερευνητικό εργαλείο

Ερωτηματολόγιο (Ηλεκτρονική φόρμα Google).


Πατήστε το βελάκι δεξιά για να διαβάσετε τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας.


Αποτελέσματα της έρευνας

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας η πλειοψηφία των μαθητών φαίνεται να ταυτίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα με την ελευθερία της έκφρασης και της βούλησης. Η ελευθερία του λόγου κατέχει τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης στην ανοιχτή ερώτηση «Ανάφερε τα ανθρώπινα δικαιώματα τα οποία γνωρίζεις». Πολύ χαμηλή ωστόσο εμφάνιση παρουσίασαν αλλά δικαιώματα όπως ‘δικαίωμα στην εκπαίδευση’, ‘δικαίωμα στην εργασία’, κτλ. Το εύρος των απαντήσεων των μαθητών εμφανίζεται αρκετά περιορισμένο.
Πολύ μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων (82%) έχει εμπλακεί σε σχολική εργασία (project) για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μεγάλο επίσης ποσοστό (63,3%) απάντησε σωστά σε βασική ερώτηση σχετικά με την ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων φαίνεται να πιστεύει ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα καταπατούνται σήμερα σε αρκετά (46%) ή πολύ (12.5%) μεγάλο βαθμό. Πολύ μικρότερα ποσοστά παρατηρήθηκαν ωστόσο σχετικά με την καταπάτηση των δικαιωμάτων των μαθητών στο σχολείο, συγκεκριμένα η πλειοψηφία των μαθητών (37,5%) απάντησε ότι τα δικαιώματά τους στο σχολείο καταπατούνται σε μικρό βαθμό, ενώ το 18,8% απάντησε ότι δεν καταπατούνται καθόλου.
Το 52% των ερωτηθέντων απάντησε ότι τα δικαιώματα συμβαδίζουν με ανάλογες υποχρεώσεις σε αρκετά μεγάλο βαθμό, το 24% λίγο ενώ το 12% καθόλου. Μόνο το 6% απάντησε ‘πάρα πολύ’.
Τέλος, η ελευθερία του λόγου και ο διάλογος με τους καθηγητές και τα μέλη της διοίκησης του σχολείου εμφανίζονται επίσης ως το βασικό μέσο διεκδίκησης των δικαιωμάτων των μαθητών στο σχολείο.

Συμπεράσματα

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι μαθητές του σχολείου έχουν κατακτήσει ένα μέτριο βαθμό επίγνωσης σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματά τους στο σχολικό τους περιβάλλον. Χρειάζεται συνεπώς να εμβαθύνουν περαιτέρω στην έννοια και τα είδη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθώς και στις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτά, αντιλαμβανόμενοι πρωτίστως τα δικαιώματα-υποχρεώσεις στο κοινωνικό περιβάλλον του σχολικού τους χώρου.

Χρησιμότητα της έρευνας

Η έρευνα αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση αλλά και οδηγός για διάφορες δράσεις του σχολείου με στόχο την εμβάθυνση στην έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων που τα συνοδεύουν και με απώτερο σκοπό τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ όλων των μελών του σχολείου.

Οι μαθητές που διεξήγαγαν την έρευνα μπορούν να λάβουν μέρος σε δράσεις σχετικά με τα δικαιώματα διαχέοντας τη γνώση που έχουν κατακτήσει μέσω του εργαστηρίου.

Πατήστε εδώ για να δείτε το ερωτηματολόγιο της έρευνας.

Πατήστε εδώ για να δείτε τις απαντήσεις των μαθητών.

Δημοσιεύθηκε στην Χωρίς κατηγορία. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.